Monday, November 12, 2007

Pehimpunan 100ribu vs pehimpuan amno



dalam pehimpunan badut amno baru ini memperkata tentang subsidi minyak yang tidak tertangung lagi oleh kerajaan sebenarnya subsidi diberi oleh rakyat kepada amno lah yang tidak dapat ditangung oleh rakyat.projek mewah koridor sana sini umpama koridor baru bagi rumah rumah mewah mereka yang mungkin bakal menghempap batu jembalang bagi yang bejalan dibawahnya.
Mengenai subsidi terpilih yang diuar uarkan saya bependapat mungkin golongan kaya jugak ada yang tak berpuas hati maklum lah dah beli kete mercedes tentu dah kena cukai sama harga dengan kete tu...
apapun elok lah dicadangkan bagi golongan berpendapatan individu kurang daripada rm4,000 sebulan patut diberi fleet kad dengan harga minyak rm1.50 dengan yuran pembaruan rm50 setahun manakala bagi kenderaan perdagangan rm1.60 seliter, bagi yang tidak mempunyai fleet kad iaitu berpendapatan lebih dari rm4,000 perlu membayar pada harga semasa mungkin rm3.20 seliter, bagi kenderaan luar yang memasuki sempadan malaysia misalnya dari singapura atau thai dikenakan charge sebanyak rm60 bagi menambah pendapatan.
bagi pegawai kerajaan yang mengunakan minyak secara percuma boleh claim perlu membayar separuh dari jumlah yang diclaim. tak kan menteri yang bergaji rm50,000 tak mampu kot sedangkan gie berkaraoke pun bole claim. dan bagi penerbangan bukan urusan rasmi perlu dipotong sebahagian tambang maksundnya diskaun 50% laa..
apapun tahniah kepada pehimpuna 100ribu..kalau polis diamno malaysia tidak menghalang tentu lebih ramai lagi..mungkin ada gak yang kecut telor sebab awai dah diwarning...

No comments: