Monday, October 8, 2007

Hari Pertama Ops sikap dah pecah rekord


Hari pertama ops sikap dah pecah record guana lagu nie. Hari raya bukan hari untuk bersedih tetapi untuk bergembira menyambut hari kemenangan setelah berjaya mejalankan ibadah puasa bukan adat puasa.
mengapa berlakunya kemalangan sedangkan penduduk dimalaysia ini tidaklah seramai penduduk diindonesia misalnya. antara kemungkinannya
ialah sikap pemandu kita sendiri yang agak mementingkan diri dan tidak memikirkan keselamatan orang lain. mereka sangup bertempur dijalan raya daripada memperlahankan kenderaan untuk memberi laluan kepada kenderaan yang memotong dari arah bertentangan samaada untuk memotong atau masuk semula. Kenderaan yang yang dipotong bersikap begong dan jahat dengan melajukan kenderaan ketika aksi memotong dan tentu mereka ini seronok dengan kemalangan yang belaku atas perbuatan mereka,memandu pelahan seperti yang disarankan oleh Dato Jean adalah jugak penyumbang kapada kemalangan kerana pemandu yang dibelakang jika mengekor dalam tempoh masa yang agak lama menyebabkan mengantok, hilang tumpuan dan sekiranya mereka dapat memotong mereka akan balas dendam. jadi memandulah dengan kelajuan yang selamat dan tidak menyusahkan orang lain sekiranya hendak beromen atau makan angin pandulah diladang kelapa sawit.Apa yang pelik kemalangan yang banyak berlaku ialah melibatkan motosekal tetapi pihak yang ada power nie terus jugak menumpukan pada orang yang berkereta jadi sudah tentulah statik kemalangan maut tidak begitu berbeza.Antara yang bole diambik ialah mengadakan laluan motosekal jika tiada mereka sepatutnya mengunakan lorong kecemasan dengan kelajuan selamat mereka tentu boleh nampak kedenraan yang pakir disitu.lain-lain masalah pulak adalah bahu jalan yang terlalu sempit menyebakan tayar kenderaan tercecah ketanah sekiranya tanah tu berair dan licin boleh menyebabkan terbabas.
satu lagu banyak pemandu menjadikan lampu isyarat dan cermin pandang belakang sebagai hiasan sahaja. mungkin mereka nie diberi khursus macamana cara nak mengunakan mende tu.. dan antara punca kemalangan yang mungkin tidak difikirkan ialah pembinaan jalan itu ada unsur-unsur haram, rasuah misalnya boleh menghilangkan kerberkatan, berkat ialah perkara yang mendatang kebaikan didunia sampai lah keahhirat.
dan akhir sekali selamat menyambut hari raya...jangan layan sangat program hiburan ditv tu..itu bukan menyambut raya tetapi menyambut kepulangan setan setelah sebulan dibelengu.

No comments: