Wednesday, May 7, 2008

hapuskan subsidi tinggalkan riba...

Sudah tiba lah masanya kerajaan menhapuskan segala bentuk subsidi dimuka bumi Malaysia ini. samaada subsidi kerajaan kepada rakyat ataupun daripada rakyat untuk kerajaan. kerana sikap meminta ini boleh menyebabkan kefakiran bukan sahaja kepada rakyat malah jugak kepda kerajaan yang diamanahkan rakyat untuk mentadbir.
Sebaiknya sebahagian daripada keuntungan negara ditabung didalam baitulmal yang akan memberi pinjaman kepada rakyat untuk pimjaman perumahan bebas riba misalnya rm100000 dibahagi 20 Tahun. sekurang kuranya beban daripada riba atau bank islam yang mengenakan keuntungan tinggi dapat meringan kan beban kehidupan serta jugak merancakan industri pembinaan kerana terdapat kecairan tunai.
Di bumi malaysia ini kita bersyukur kerana dianugerahkan dengan hasil bumi yang melimpah ruah. sepatutnya perbezaan harga dipasaran global dengan harga tempatan tidaklah dinamakan subsidi seperti hasil sawit, getah, petroleum dan sebagainya.
dengan terhapusnya amalan riba akan dapat meningkatkan hasil zakat dan pengagihan menjadikan kehidupan yang lebih berkat dan bahagia demi menuju keredhaan Illahi...

No comments: