Wednesday, March 18, 2009

tabligh sesat ke tidak

tabligh sesat ke betul itu selalu bermain difikiran, Kehidupan mereka seperti alim dan mencotohi pelakuan Rasulullah namun mereka mengeji politik, Alasan politik penyebab masayrakat berpecah belah, Malah ada yang mengatakan dizaman nabi mana ada politik. Mungkin sebab ini tabglil tidak menjadi masalah kepada mana mana Negara, Namun persoalan berikut bermain difikiran, sekiranya Nabi tidak berpolitik kenapa nabi banyak menghadapi perperangan cukuplah sekadar duduk dimasjid memangil orang beribadat malah ada nabi lebih dasyat lagi ada nabi yang digergaji kepalanya, kenapa mereka ini menjadi ancaman kepada pemerintah ketika itu jika mereka hanya menunpukan soal ibadat sahaja tentu tiada siapa yang luak, dizaman sahabat jugak berlaku perang siffin diantara penyokong Saidina Ali & Umaiyah keduanya dijamin syurga.
Sekiranya tiada manusia yang beriman sanggup menjadi pemimpin bagaimanana hendak menegakan syariat, muamalaf, kanun jenayah , qisas serta semua yang terkandung dari apa yang diwasiatkan oleh Nabi kita. Tentu islam menjadi lemah lalu terjerumus dalam mudharat yang lebih besar.
Ada juga golongan tabgligh mengasing diri daripada mendengar kuliah yang bukan dari golongan mereka, siapa yang menberi ajaran seperti itu, Malah kitab yang menjadi rujukan banyak mengandungi hadis yang lemah, saya ingin mengulangi apakah golongan tabglil ini sesat ke tidak, sekira ada yang mahu menberi pendapat yang boleh diterima amatlah dialukan.

62 comments:

Farid Wajidi said...

aku dulu pengikut setia tabligh. tapi sekarang ni dalam dilemma dan agak konfius... puncanya, masa aku pergi sri petaling dulu, masa bayan lepas maghrib, maulana X ada menyatakan lebih kurang begini "pengikut Nabi Musa dulu merupakan org yahudi, mereka selalu meminta agar Nabi Musa menubuhkan daulah Islam, tapi pada ketika itu Nabi Musa enggan memenuhi permintaan mereka malah terus meminta agar mereka semua melakukan amal ibadah kepada Allah ... so, samalah org PAS ni dgn yahudi" pada ketika itu terdengar org2 tabligh melaungkan perkataan "Allahuakbar"... masa tu terus rasa hormat aku pada usaha dakwah org tabligh jadi luntur. Kalau ye pun kita ni nak buat usaha dakwah, ajak org kembali mengenali Allah, buat amal soleh dan amalan sunnah nabi.. tapi kenapa nak kena kutuk jemaah lain, berapa banyak ulama2 dan pejuang2 yg cintakan Allah dan Rasul dalam jemaah PAS, yang mengajak kepada Islam, kenapa nak samakan mereka dgn yahudi pulak? ... mungkin cuma pendapat individu maulana tersebut serta beberapa karkun yang bersetuju, tapi still bagi aku, jemaah tak de satu fikrah, dan samakan org beriman yang lain dgn yahudi tu bagi aku agak melampau... terus masa tu aku rasa down giler dgn jemaah tabligh ... aku skrg ni still dalam jemaah tabligh, cumanya..... entah la... cukup la setakat tu je komen aku...

Myfuad said...

bidaah yang nyata ialah memesongkan umat islam dari syariat. macamana nak tegakan syariat kalau umat islam tidak memenuhi tuntutan utama iaitu mencari ilmu dengan nama Allah. bagaimana pula nak tegakan syariat jika umat islam tidak mahu memilih pemeritah yang berilmu dan bertakwa.

Rizal said...

Assalamualaikum,
Saya cuma nak katakan tidak ada siapa yang betul melainkan hanya allah dan rasul..Islam itu sempurna tetapi umatnya yang jahil..Usana nabi itu usaha yang hak, tetapi kita semua telah mencemari usaha nabi yang suci murni..nabi yg maksum bertaubat 70kali sehari..mudah-mudahan allh beri kita semua taufiq untuk senantisa bertaubat padanya

Rizal said...

Lagi, Fatwa Para Ulama Kibar

http://antosalafy.wordpress.com/2007/11/08/lagi-fatwa-para-ulama-kibar-jamaah-tabligh-sesat/

Rizal said...

Assalamualaikum,

Ini adalah jawapan dari al-ahkam.com.my terhadap persoalan artikel yang pernah saya sebarkan iaitu

Jama'ah Tabligh
Oleh Ustadz Abu Ihsan Manhaj


http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=10366&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Jawapan secara ringkas adalah spt dibawah:

Alhamdulillah, inilah jawapannya,
Sebahagian ulama semasa tidak bersetuju dengan jamaah tabligh (JT). Antaranya ialah sebagaimana e-mail yang telah sdra penanya lampirkan.

Namun sebahagian dari ulama lain memandangnya sebagai tidak mengapa dengan beberapa perincian. Seperti Syeikh Abul hasan Ali an-Nadawi pernah menjadi salah seorang pendokong JT. Namun saya tidak tahu apa pendiriannya terhadap JT menjelang akhir hayatnya.

Saya telah membaca banyak pandangan ulama dan perselisihan di kalangan mereka mengenai JT. Dan, saya lebih cenderung utk memandang JT dengan pandangan yang baik.

Saya telah mengemukakan pandangan peribadi saya di link berikut:
http://al-ahkam.com.my/soaljawab/soaljawab185.htm

Saya menganggap methode yg digunakan oleh JT merupakan salah satu dari pelbagai methode dakwah. Namun ia bukanlah satu2nya methode yg ada.

JT merupakan salah sebuah gerakan dakwah yg telah begitu banyak menyumbangkan ke arah menaikkan syiar Islam di dunia. JT telah berjasa memberi kesedaran dan membawa saudara2 muslim kita yg telah tersesat kembali ke pangkal jalan. Jumlahnya sudah tentu tidak terhitung.

Pada link berikut pula, saya telah nukilkan fatwa dari syeikh Abdul Aziz bin Baz ttg JT:
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=4844

Kepada sdra penanya, saya secara peribadi juga menggalakkan agar sdra aktif semula mengikuti JT dengan keluar mengikut garis panduan yg ditetapkan oleh jamaah berkenaan. Di samping itu ada beberapa kemestian yg sdra mesti pelihara:
1. Tidak bersikap fanatik kepada jamaah berkenaan, sehingga menafikan sumbangan dan peranan jamaah2 dakwah lainnya terhadap Islam. Atau sehingga menganggap jamaah itulah satu2nya methode dakwah yg benar.

2. Memperdalam ilmu2 syariat supaya amalan yg begitu banyak sdra kerjakan lebih bererti dan bernilai lagi. Hanya ilmu yg dapat memandu kita ke arah kebenaran. Dan ilmu jugalah yg akan menjadi benteng memelihara iman.




Apa pun saya meminta maaf dan bertaubat kerana menimbulkan keraguan terhadap penggiat jemaah tabligh atau yang dalam keraguan terhadap jemaah tabligh atau yang tak suka kepada jamaah tabligh. Jawapan dari al-ahkam.com.my (ustaz Zain.ys) saya kira adalah jawapan yang terbaik yang mana tidak menafikan ada beberapa kelemahan tersendiri dalam JT sehingga ada golongan2 yang mudah menghukum terus menghukum dengan tuduhan sesat dan menafikan sumbangan yg besar yg telah di berikan kepada ummat ni oleh jamaah tabligh.

Sekian wassalam

Abu Kassim said...

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda "Allah akan menurunkan rahmat dalam sesuatu tempat apabila ada tiga golongan, pertama ada orang yang berulang-alik ke masjid, ada orang yang bangun malam menangis minta ampun dengan Allah dan ada orang yang bertemu dan berpisah kerana Allah" jadi semua golongan yang disebutkan oleh Nabi adalah ciri-ciri orang tabligh. Bila ramai orang tabligh disesuatu kawasan maka banyak rahmat yang turun. Itulah politik dengan Allah nak rahmat atau bala. Jika tidak ada golongan ini dan maksiat bermaharajaleal tida ada orang nak buat usaha ke arah makruf tunggu sahaja bala Allah. Usaha tabligh adalah usaha sukarela dan tidak ada kepentingan parti atau persatuan.Tidak ada niat untuk mendapat kuasa dan harta. Buat usaha kerana Allah dengan diri dan harta sendiri dan segala usaha akan dibayar Allah diakhirat nanti.

shaharuddin said...

selagi anda tidak beri kelapangan masa untuk belajar islah diri..selagi tu anda tidak akan faham..keluralah tuan2..3h,40h,4bln

amin said...

dulu zaman aku jahil ,semua benda tak baik aku buat(tak payah sebut la kat sini..)bukan sekejap tapi bertahun lamanya.TAPI tak pernah ada sorang pun tok imam ke, ustaz ke,pak aji ke dari puak PAS atau UMNO yang dtg pujuk aku pada agama..keji lagi adala...TAPI yg dtg berkali-kali jumpa dan pujuk aku adalah Orang Tabligh yg masyarakat kata tak berilmu,jahil dsbnya. AKHIRNYA dgn izin ALLAH terbuka hati aku untuk try ikut diorang...Barulah aku sedar dan insaf...nangis aku dibuatnya..ALHAMDULLILAH dgn izin ALLAH sekarang setelah hampir 13tahun walaupun aku dh tk berapa aktif keluar tapi aku tk akan lupa jasa dan usaha jemaah tabligh kerana menjadi asbab aku kembali kepada kehidupan beragama.. Doakan aku mati dalam usaha yang HAK ini.AMIN...

shirin said...

Salam...Mg saudara sts berada di bwh rahmat Allah...
Saya merupakan salah seorang ahlia(isteri) karkun. Selama saya hidup dgn suami saya, pd pdgn saya, tidak ada satu pun yang salah. Tabligh mengajar kita utk menjaga amalan dan hubungan dgn Allah dan juga manusia. Jemaah Tabligh x pernah memandang rendah sesama manusia dan sentiasa akan mengajak manusia ke arah kebaikan. Jangan disebabkan hanya kerana mendengar bayan tersebut, membuatkan saudara rasa jauh utk terus dalm usaha. Itu bukan salah jemaah, tetapi kesilapan individu maulana itu sendiri. Tiada manusia yg sempurna termasuklah ahli PAS sendiri. Bg saya, PAS lagi banyak mengeji dan mengumpat sesama manusia...dan memulaukan sesiapa yg tidak bersama2 mereka. Patutkah? (berdasarkan pengalaman sendiri)
Tidak perlu saya komen panjang, hanya Allah yg Maha Mengetahui.
Wallahu'alam.

umar al-farok KB,sabah said...

fikirman sabah.... assalamualikum...kita semua adalh satu keluarga dan saudara yg amat dekat...saya menangis membaca artikel seperti ini.... alhamdullah tuan2 semua masih ada perasaan utk mencari kebenaran. tetapi tuan2 isu sesat ke tidak ni...tuan2 bagus rujuk la pada ulamak dunia...atau mufti. jangan terbodoh dgn nafsu saitan. serahkan pada yg ahli (para ulama). namun sesiapa di antara saudara/i yg nak jgk istiharkan JT sesat sila tunggu 10 atau 15 tahun lagi... demi Allah tuan2 akan tau jawapnya... semoga Allah pilih sy utk pengal kepala para pendusta lagi pencela. umur sy skg dah 30an. tunggu lah,sesungguhnya saya pun sedang menunggu. almalhamah al-kubra. kota belud sabah.

umar al-farok KB,sabah said...

aku ingin nasihatkan diriku yg lemah dan hina ini...dan jgk rakan2 lain supaya kaji dan selidikilah serta rujuk la alim ulama tentang SIRAH RASULLULAH SAW (13 MEKAH 10 MADINAH),ZAMAN AS-SIDDIQ (2TAHUN) DAN ZAMAN UMAR AL-FARUK (10TAHUN)...agar tuan2 semua tahu jalan dan manhaj gerakan agama yang datang dari langit ini iaitu deenulislam. sy doakan kita semua dapat taufik dan hidayat agar di betulkan sebelum datnagnya hari2 yg genting di masa hadapan... tiada satu org pun manusia yg dpt lari dari keputusan Allah. kronology qiamat,kubur, masyar,mizan,titian sirat dan syurga atau neraka. Allah maha kuat lagi maha mengazab.

my life with my children said...

askum semua
smg smua kt dberi hidayat oleh allah swt spnjg masa.Apabila allah swt mahukan kebaikan drpd seseorng allah swt akan beri dia paham agama- mafhum hadis. ada lg mafhum hadis berbunyi yg maksdnya lbih kurang apabila umatku mengglkn amr bil ma'ruf dn nahi mungkar allah swt akn haramkn keberkatan wahyu.maksudnya kefahaman alquran akn dharmkn utknya.Dakwah itu perintah allah swt utk smua manusia yg beriman dngn allah dn rasulnya..dan dakwah kena dibuat dgn cara nabi shj spt solat,puasa,zakat,haji dll amalan agama.Dunia dah akhir zaman skrang tkperlu kita nk salhkan sama2 kita.Nabi saw ada bersabda yg umatnya akan berpcah kpd 73golongan dan satu shj yg memasuki syurga..iaitu ahli sunnah waljamaah.Nabi saw jg ada bersabda siapa yg berpgang teguh kpd alquran dn sunnah nescaya dia tkkn sesat sampai hari kiamat.Dalam alquran ada 6666 ayat hanya lbih kurang 666 ayt shj yg menceritakn bab hukum hakam yg selebihnya adalah tntang dakwah nabi2,risalah dn akhirat.Adakah kt trgolong dlm golongan yg beramal dgn sunnah2 Nabi, adakah kt termasuk dlm golongan org yg mendakwahkn agama dgn cara nabi.adakah kt termasuk dlm satu golongan yg memasuki syurga yg dijanjikan oleh nabi..fikir2knlah.

zamniks said...

Assalamualaikum saudara, pandanglah dari view yg berlainan. Cuba lihat rutin tuan sehari-hari jika tuan ini org awam mcm saya. Lps balik kerja tuan kemasjid/surau.Lihatlah brp ramai org disaf masjid/surau tuan setiap kali solat.Maghrib ,Isya' paling ramai, max 2/3 baris?. Keadaan ini telah berlaku sebelum tuan dilahirkan dan akan berkekalan sampai hari kiamat jika kita tak bangkit buat sesuatu. Kat Malaysia ni, kalau masjid/surau nak dipenuhkan sampai melimpah keluar setiap kali waktu solat tiada siapa akan marah.Ini nikmat.Sampai bila?Jika Allah cabut nikmat ini?Tp knp saf masih byk kosong? Sbb ramai yg tak dpt hidayat utk ditunjuk jalan ke saf. Sbb masih byk lagi kebesaran dunia dlm hati waktu azan dilaungkan utk ajak kpd kebesaran Allah dan kejayaan.Masih ditipu oleh dunia. Bila agama tegak dlm diri, Islam automatik tertegak.Bila solat didirikan ikut sunnah di masjid/surau, islam akan tertegak. Hadis Islam tertegak atas 5 perkara, 1. kalimah 2. solat 3. zakat 4. puasa 5. haji dan kuncinya ialah dakwah kalimah. Wahai org yg berselimut, bangun dan tuhan kamu, besarkanlah.Cuba anta istiqamah buat dakwah kebesaran Allah, solat jemaah akan dtg menyusul dgn kepentingan dan kenikmatannya dirasai.Cuba istiqamah dlm solat berjemaah, keinginana utk zakat/infaq harta dan puasa akan datang. bukan yg wajib saja malah yg sunat. kalau puasa isnin khamis istiqamah setahun saja, cepat la anta dpt pergi haji/umrah,InsyaAllah. Tp kuncinya anta takkan dpt dimana-mana kecuali dengan berusaha mengamalkan 6 sifat sahabat.Hakikat kalimah,solat,ilmu&zikir,ikram,ikhlas dan pengorbanandijalan Allah. Buat semua perkara dengan bawa sifat dan contoh sahabat didalamnya. Apa hasil usaha/amal 6 sifat sahabat? Mudah utk mengamalkan agama yg sempurna. Apa itu agama yg sempurna? Semua perintah Allah swt dan Sunnah NabiNya.Apa gelaran yg Allah swt bagi pd org yg amal agama sempurna? Kalau penduduk satu tempat beriman dan bertakwa kepada Allah, akan dibukakan kpd mereka keberkatan yg dtg dari langit dan bumi. Apa ada dilangit? Keredhaan, bantuan ghaibah Allah swt. Apa yang ada dibumi? Semua keperluan manusia asal dari tanah, hatta kuasa pemerintahan adalah anugerah Allah di bumi. Allah beri kerjaan pd sesiapa yg disukai, dan Allah cabut kerajaan dari sesiapa saja yang Dia mahu cabut. Tapi sebelum doa kita hendak didengar, kita kena sahut seruan Allah. Seruan manusia pada Allah adalah doa, dan seruan Allah pada manusia adalah dakwah. Semua nabi2 buat dakwah, dan malam hari mereka bangun doa hidayat utk ummat. Di mana medan kita? Masjid kita adalah medan jihad kita. Apa target? Masjid dpt hidup 24 jam dgn amal2 yg dpt datangkan rahmat dan hidayat dari Allah. Bukankah bila kita langkah kaki masuk masjid kita baca Wahai Allah, bukakanlah pintu2 rahmatMu?Org yg dtg masjid/surau dpt rahmat, org yg balik dari masjid bawa rahmat.Rahmat ini penting untuk kehidupan kita.Apakah amal2 masjid yg dpt tarik rahmat&hidayah Allah. Ia adalah amal2 masjid nabi dizaman Rasulullah dan sahabat2. Dakwah, ta'lim dan ta'lum, ibadat dan khidmat. Masjid bukan bangunan, tp amal2. Setiap org pd zaman itu beri masa mengikut kesesuaian masing2 utk makmurkam masjid. Org keje pagi bg masa ptg, org keje ptg bg masa pagi dan etc. Bila amal masjid wujud pada masjid Nabawi, banduan yang diikat dimasjid akan dpt hidayat dan peluk islam..Bagaimana nak wujudkan 4 amal masjid nabawi? Wujudkan 5 kerja. Fikir harian, 2 Ziarah, 2 Ta'lim, 2 1/2 jam, keluarkan jemaah dari masjid sendiri.Siapa yg kena buat ini? Org2 yg dtg masjid le, bukan org Tabligh. Semua org yg dtg masjid dan ada fikir risau bagaimana utk agama yg sempurna dpt datang dalam diri saya, diri setiap ahli kariah masjid saya dan diri ummat seluruh dunia sampai bayi yg terakhir yg lahir sebelum hari kiamat.

zamniks said...

Cakap senang, buat payah. Sbb tu kena keluar untuk kursus.Kursus untuk buat kerja ahli jemaah masjid tempat sendiri. Kurusus kat tempat lain, tp nanti balik praktik kat tempat sendiri.Selagi tak faham 5 kerja, 4 amal, tak dapat bawa 6 sifat dalam kehidupan seharian maka sampai matilah kena pergi kursus/khuruj/hijrah/belajar.Mungkin utk buat semua ini terasa susah bagi tuan, dan dengan satu perkataan yg keluar dari mulut maulana seperti yg tuan kata maka semua kepentingan usaha di atas ini makin jadi lebih berat lagi. Ingatlah, syaitan mmg bersama2 dgn kita utk jauhkan setiap kita dari usaha rasulullah saw dan sahabat2 r.anhum.Apa punca ummat lemah? Apa punca keunggulan ummat islam, empayar islam yg hebat runtuh? Satu ialah tiadanya perasaan sbg satu ummat(berpecah belah,berpuak2,tgk bangsa,warna kulit,bahasa,negara,saudara), kedua,cinta kenikmatan dunia dan ketiga, takut mati.Syaitan akan guna 3 senjata ini untuk ummat islam tidak akan dapat bangkit lagi selepas runtuh. Sekarang, saudara carilah mana2 usaha yg mirip usaha nabi dan sahabat2 dan mintalah petunjuk dari Allah swt. Tambahkanlah korban saudara dengan beri masa untuk usaha agama ini. Wallahua'lam.

shuk said...

assalamualaikum w.b.t....kita jgn membuat andaian tnpa mengkaji terlebih dahulu..tentang usaha dakwah atau tabligh ni merupakan satu usaha yg hak dan tiada silapnya..kta nk ikut usaha yang perfect seprti nabi buat dulu memang kta x boleh, siapa diri kita ni..tp usaha ni adalah usaha mirip2 usaha nabi s.a.w...sebab apa usaha ni orng pandng hina adalah kerana usaha amar makruf nahi munkar ni semakin hari semakin ditinggalkan..kta hari ni bnyak buat usaha untk majukan agama ikut cra sndiri sbab itulh Allah s.w.t x turunkn hidayah sbab x ikut cara yg nabi tunjuk..cra yg nabi tunjuk adalah cara yg Allah suka...jd sesapa yg nak tau lbh mendalam usaha dakwah ini knalah krban, diri, harta dan msa...allah hnya akn bagi kefahaman agama dgn pngorbanan shj...wassalam...

azharjaafar said...

Politik Nabi adalah melalui jalan menghidupkan amalan masjid & mengeluarkan jemaah para sahabat ke seluruh pelusuk dunia..

Adalah menjadi satu kebodohan yang besar jika mengatakan sekarang ini tidak ada cara lain untuk menegakkan Islam, melainkan dengan menggunapakai cara Yahudi & Nasrani iaitu malalui pilihanraya..

syachah said...

nabi saw...tanam iman dulu pada penduduk2 mekah dan madinah...nabi saw tak buat nengara selagi iman masyarakat tak mantap..lepas usaha atas iman baru nabi saw buat negara dan berpolitik selepasnya..bukan politik dulu selepasnya baru iman...

syachah said...
This comment has been removed by the author.
udin said...

Aku tak pernah meninggalkan dunia ku, perniagaan ku, anak isteri ku...dunia ini aku kejar dengan begitu hebat sekali....Tapi jemaah ini juga telah mengajar aku bahawa ada satu lagi kehidupan yang lebih hebat di sana nanti...jemaah ini telah banyak aku erti kasih sayang antara insan...aku tak perlu pun untuk meninggalkan kehidupan dunia ini tapi aku kini tahu di samping usaha aku terhadap dunia ini aku juga tak lupa bagaimana perlu nya aku mencari kebahagaiaan di sana nanti...Jemmah ini telah menjadi asbab kepada aku untuk mengenal kasih sayang sebenar...dan memandang setiap insan di dunia ini adalh lebih baik daripada aku namun aku masih berharap agar Allah mengambil nyawa ku dalam keadaan aku masih tegar dalam jemaah ini....

ahmadul said...

Assalamualaikum...
Dulu lepas sahaja selesai solat isya saya akan rasa yang saya telah menyempurnakan agama.. setiap hari perasaan demikian terus menyelubungi saya... Saya pun tertanya apa yang kawan2 di masjid saya buat lepas isyak.. mereka duduk dalam satu halqah seperti berbincang dan membca kitab....
Tibalah satu masa saya cuba2 ikut jem ini belajar agama.... bila dah kluar barulah saya mengetahui sebenarnya banyak lagi keperluan2 agama yang saya belum sempurnkan...
Kepada tuan2 yang kurang jelas akan jem ini.. tuan2 boleh bertanya dengan ustaz2 yg muktabar... Bagaimana saya boleh katakan usaha ini baik.. di hadapan saya sendiri ribuan manusia telah kembali kpd agama, ribuan manusia masuk islam, ribuan alim/alimah hafiz/hafizah ustaz/ustazah di lahirkan. Moga2 kita semua Allah bukakan jalan Nabi SAW yang benar dan terus atas jalan yang benar...

joe said...

bagi aku....usahe dakwah nie sangat sangat bagus...nie keje nabi...kte je umat yang dapat wat keje nie...hem..mungkin saudare masih x nampak...hanye menilai dari mata kasar...kalu kite ade ilmu banyak mengunung pun...tapi takde fikir...takde gune satu sen pun...bukan kate ilmu 2 x penting...tuntut la ilmu...ilmu akan membuatkan sesuatu amal itu lebih baik..p bende yg lgi penting fikir kite...hidup kite...nasib kite..pe jadi mse kite dalam kubu nanti..akhirat kite..bape sangat manusie skang yang piki bende 2 tiap2 hari...skit je ku rase...so..jemaah nie cube sedaye upaye..usahe nak betulkan pikir kite balik..dah a diorang susah payah..korbankan banyak bende,,..diorang bukannye dibayar pown..sume dibuat atas dasar iman dan tangungjawab sesame islam..kite bersaudara...jadi jika nak dikaitkan mereka dengan kesesatan...itu agak melampau..smoga tuan dirahmati
...
Saya bagi satu anaolgi yang sangat mudah...jika kita nak wat padi...nak makan hasil padi 2...kite kene usahe ...bekerje..turun sawah...gune ilmu yg ade..wat betul2..then kite bleh dapat...kan...mcm mne plak kalu orang 2 ilmu tinggi pasal penhasilan padi..tapi x nak usahe...x nak turun sawah x nak keje...suke tido tngok tv je...hem..mmg x dapat kan...
pikirkan a..jangan cepat menilai.
salam

ibn nurdin said...
This comment has been removed by the author.
ibn nurdin said...

salam..
Semua makhluq adalah tidak sempurna. Tetapi yg menyempurnakan makhluq bernama insan ialah iman. Semua keburukan atau kesilapan dalam jemaah Tabligh adalah kesilapan individu. Kerana mereka bukan Nabi. bukan kesilapan jemaah. Jemaah atau usaha ini adalah jalan paling asas bagi memahami dakwah. Seperti yang saya kata paling asas, jd untuk kita kembangkan ruang dakwah tidaklah menjadi masalah. Dakwah bil hal. yang penting kita berpegang kepada sunnah Nabi SAW. Bukan kita melaung2kan sunnah tapi bid'ah dhalalah.
Contohnya mudah, kita kata makan madu sunnah. Lalu kita sebarkan kepada orang ramai tentang jualan madu yang kita jual. Sunnah Nabi makan madu, sunnah nabi makan Madu. Kita gunakan perkataan Nabi sebagai modal supaya madu jualan kita dibeli.
Kemudian ada pula orang berkata, Nabi adalah seorang peniaga. Benar sebelum wahyu diturunkan dan sebelum nubuwwah Nabi SAW. Tapi selepas Nubuwwah, Nabi bersabda, 'aku bukan Peniaga..'mengapa orang begini tidak dipertanggungjawabkan bid'ah yg mereka bawa? Nabi SAW bersabda,' sesiapa yg mengatakan sesuatu tidak aku nyatakan, sesungguhnya dia menempah tempatnya dalam Neraka.'Seperti yang saya katakan tadi, dakwah mesti dan wajib didasari Sunnah Nabi SAW. Apa sunnah Nabi SAW dalam dakwah? Akhlaq dan adab. Agama semata2 adab. Adablah yang membentuk insan. Maksud akhlaq ialah ciptaan. Makhluq ialah yang dicipta. Nabi SAW adalah sebaik2 ciptaan dan penyempurna ciptaan. Maka, sesiapa yg berdakwah scara politik, berniaga, majikan, pekerja, pensyarah dsb. Hendaklah berakhlaq seperti Nabi SAW. Barulah muammalah, siasah dan muasyarat akan betul. Tanpa adab, perkataan tidak akan diterima. Tanpa adab, tulislah kitab setebal langit dan bumi pasti sia2. Bagi sesiapa mengata dan menyalahkan JT, keluarlah dari kotak. Buatlah solat sunat khusus, minta Allah tunjukkan apa sebenarnya usaha JT. Kita duduk dan fikir macam mana mereka fikir dan kehendak usaha jemaah Tabligh itu sendiri. Terjunlah dalam usaha mereka, dalami. Kemudian, serah kepada Allah. Ambillah beberapa tahun mendalaminya. Buat kajian sendiri. Tetapi syaratnya, jgn buat sekerat2. Jangan duduk diluar dan menghukum jemaah Tabligh sesat. Bila keluar 40 hari, keluarlah. Dalam negeri dan luar negeri. Libatkan diri betul2.Bagi masa untuk usaha harian tempatan; fikir harian, 2 jam setengah, 2 ziarah, 2 taklim, 3 hari setiap bulan. Amalkan 6 perkara mereka; Hakikat Kalimah, Solat, Hakikat Ilmu dan dzikir, Memuliakan Saudara Islam, menjaga niat, beri masa untuk agama. Kemudian kalau memang tak sesuai dan Allah tunjukkan kepada kita bahwa ini bukan jalan untuk kita, tinggalkan. Adakalanya 1 jalan itu bukan untuk kita tp untuk org lain. Selagi mana ia menuju Allah dan rasul, jgnla dicerca. Tp kalau jelas meninggalkan solat, memburukkan @ mencacatkan rukun Islam, kenalah tinggalkan. Begitu jugalah dalam Toriqah. Ingatlah, syaitan akan cuba merosakkan kita dalam semua urusan kita. 24 jam tiada henti. Membakar nafsu kita sehingga kita terjerumus dalam fitnah. Dalam jaga dia menyerang, dalam tidur dia menghentam. Dalam jahil dia rosakkan, dalam berilmu pun dia memesongkan. Dalam maksiat dia bertanggungjawab, dalam ibadah dia tak akan diam. Tiada daya dan upaya dalam hidup ini kecuali dengan kasih dan hidayah Allah.

ibn nurdin said...

salam..
Semua makhluq adalah tidak sempurna. Tetapi yg menyempurnakan makhluq bernama insan ialah iman. Semua keburukan atau kesilapan dalam jemaah Tabligh adalah kesilapan individu. Kerana mereka bukan Nabi. bukan kesilapan jemaah. Jemaah atau usaha ini adalah jalan paling asas bagi memahami dakwah. Seperti yang saya kata paling asas, jd untuk kita kembangkan ruang dakwah tidaklah menjadi masalah. Dakwah bil hal. yang penting kita berpegang kepada sunnah Nabi SAW. Bukan kita melaung2kan sunnah tapi bid'ah dhalalah.
Contohnya mudah, kita kata makan madu sunnah. Lalu kita sebarkan kepada orang ramai tentang jualan madu yang kita jual. Sunnah Nabi makan madu, sunnah nabi makan Madu. Kita gunakan perkataan Nabi sebagai modal supaya madu jualan kita dibeli.
Kemudian ada pula orang berkata, Nabi adalah seorang peniaga. Benar sebelum wahyu diturunkan dan sebelum nubuwwah Nabi SAW. Tapi selepas Nubuwwah, Nabi bersabda, 'aku bukan Peniaga..'mengapa orang begini tidak dipertanggungjawabkan bid'ah yg mereka bawa? Nabi SAW bersabda,' sesiapa yg mengatakan sesuatu tidak aku nyatakan, sesungguhnya dia menempah tempatnya dalam Neraka.'Seperti yang saya katakan tadi, dakwah mesti dan wajib didasari Sunnah Nabi SAW. Apa sunnah Nabi SAW dalam dakwah? Akhlaq dan adab. Agama semata2 adab. Adablah yang membentuk insan. Maksud akhlaq ialah ciptaan. Makhluq ialah yang dicipta.

ibn nurdin said...

Nabi SAW adalah sebaik2 ciptaan dan penyempurna ciptaan. Maka, sesiapa yg berdakwah scara politik, berniaga, majikan, pekerja, pensyarah dsb. Hendaklah berakhlaq seperti Nabi SAW. Barulah muammalah, siasah dan muasyarat akan betul. Tanpa adab, perkataan tidak akan diterima. Tanpa adab, tulislah kitab setebal langit dan bumi pasti sia2. Bagi sesiapa mengata dan menyalahkan JT, keluarlah dari kotak. Buatlah solat sunat khusus, minta Allah tunjukkan apa sebenarnya usaha JT. Kita duduk dan fikir macam mana mereka fikir dan kehendak usaha jemaah Tabligh itu sendiri. Terjunlah dalam usaha mereka, dalami. Kemudian, serah kepada Allah. Ambillah beberapa tahun mendalaminya. Buat kajian sendiri. Tetapi syaratnya, jgn buat sekerat2. Jangan duduk diluar dan menghukum jemaah Tabligh sesat. Bila keluar 40 hari, keluarlah. Dalam negeri dan luar negeri. Libatkan diri betul2.Bagi masa untuk usaha harian tempatan; fikir harian, 2 jam setengah, 2 ziarah, 2 taklim, 3 hari setiap bulan. Amalkan 6 perkara mereka; Hakikat Kalimah, Solat, Hakikat Ilmu dan dzikir, Memuliakan Saudara Islam, menjaga niat, beri masa untuk agama. Kemudian kalau memang tak sesuai dan Allah tunjukkan kepada kita bahwa ini bukan jalan untuk kita, tinggalkan. Adakalanya 1 jalan itu bukan untuk kita tp untuk org lain. Selagi mana ia menuju Allah dan rasul, jgnla dicerca. Tp kalau jelas meninggalkan solat, memburukkan @ mencacatkan rukun Islam, kenalah tinggalkan. Begitu jugalah dalam Toriqah. Ingatlah, syaitan akan cuba merosakkan kita dalam semua urusan kita. 24 jam tiada henti. Membakar nafsu kita sehingga kita terjerumus dalam fitnah. Dalam jaga dia menyerang, dalam tidur dia menghentam. Dalam jahil dia rosakkan, dalam berilmu pun dia memesongkan. Dalam maksiat dia bertanggungjawab, dalam ibadah dia tak akan diam. Tiada daya dan upaya dalam hidup ini kecuali dengan kasih dan hidayah Allah.

Abdullah said...

dalam 1 ceramah, Ustaz Azhar kete ikutlah tabligh kalau nk ikut, tapi hendaklah ada basic ilmu yg fardu & bergeraklah atas dasar ilmu.

Tuan Guru Nik Aziz pun ade ckap "xpe la kalau xnak join parti,tapi sokonglah usaha2 yg nak hidupkan islam dgn lebih baik di muka Bumi ni..

dah Nampak terang2 Rosmah & Najib hina Nabi dgn "ISLAMIC FASHION FESTIVAl" baru2 ni.. so, jangan la jadi bodoh sbb xnak tolak pemimpin yg munafik malaysia skarangni..

Wahai ketua2 keluarga xkira dimana kau berada...

Khalifah Umar pernah menyatakan terdapat 3 tanggungjawab seorang bapa terhadap anaknya iaitu:
1) memberikan nama yang baik
2) mengajarkan mengaji
3) mencarikan ibu yang baik untuknya

-jgn kluar dakwah je tau..
takut nanti kalau dah berbelas2 tahun kluar berdakwah tapi still xboleh ajarkan Isteri & Anak2 Al Quran/kenal Allah & Rasul.. sbb kebanyakannye macam tu lah... dah la malas kerja.. bini pulak terpaksa Ambik alih jadi ketua Rumahtangga.. Cari duit keperluan,masak,jg Anak2,Isi borang sekolah anak2, Ajar mngaji, Dan lain2 semuanya bini yg kena buat.... (kesian kat mak saye, mengaji dari dulu sampai skg umur dah 50tahun xtau hukum bacaan lagi.. adik2 lagi la jem.. yg pmpuan sampai dah kawin xtau lagi bab frdhu ain & bace Quran dgn baik. Ayah tau bace fadhilat amal dari dulu,kini & mungkin selamanya..)dah la marah anak2 join politik.. Duit JKK bagi berebut nak ambik.. pelik btol.... hidup Tau nak mudah je...

zamniks said...

Assalamualaikum Abdullah,

Saya nasihatkan sebagai seorang anak Abdullah bertaubatlah kerana ada nada "benci" dalam tulisan saudara yang ditujukan pada bapa saudara saya kira? Hayatilah satu hadis Dari Abu Darda r.a. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Bapa ialah di antara pintu-pintu syurga yang paling baik sekali. Bagimu terdapat pilihan samada kamu (menderhakainya dan kamu) merosakkan pintu tersebut atau (kamu mentaati dan menyukakannya), kamu telah menjaga pintu tersebut."

[at-Tirmidhi]

Sekiranya saudara betul-betul duduk dalam majlis ta'lim fadhail atau belajar ilmu agama pastinya saudara pernah mendengar matan hadis yang mungkin sama seperti hadis di atas. Saudara akan jadi bapa satu hari nanti/mungkin telah jadi bapa, apa rasa hati saudara jika anak saudara pula menulis seperti ini? Memang betul tanggungjawab ayah utk mengajar ilmu agama untuk anaknya. Tapi bukankah jika si ayah tidak cukup ilmu, dia patut sekolahkan anaknya? Hantar mengaji,belajar fardhu ain dan sbgnya? Tugas anak juga bila dewasa mencukupkan ilmu di dada jika rasa kekurangan. Ibubapa bukan berlepas tanggungjawab, pasti dan pasti mereka akan disoal di hari kebangkitan kelak. Usah bimbang. Tapi saudara kena bersyukur kerana masih ada seorang ayah, bersyukur kerana ayah saudara ada sedikit fikir agama dan berusaha ke arahnya walaupun bukan manusia sempurna. Apa nasib mereka yang tidak mempunyai ayah atau ayah yg sedikitpun tidak memikirkan tentang agama?. Benarlah kata orang alim, untuk menunaikan hak kesabaran adalah lebih mudah dari menunaikan hak kesyukuran. Wallahua'lam.

tony said...

assalamualaikum abdullah ...

jgn ikut emosi .. bahaye ..takut takabbur....

..kekasih yang amat mengasihi.. said...

Assalamualaikum...
Abdullah<--indah nama tu.-HAMBA ALLAH-
Tapi jgn la jd hamba emosi..rasa x puas hati.Awk menuli sesuatu yg aib terhadap ayah awak.Insan yg bertanggungjawab menyebabkn kelahiran awak atas muka bumi ini.Jgn hanya pandai meluah kata.ingatlah sbg anak lelaki,besar sungguh pengorbanan ayah awak terhadap anak2 lelakinya...kalau sungguh awak berilmu,tentu awwak fahan apa yg sy maksudkan.Semoga Allah menyelamatkan awak dan mengampuni awak.
Sajak Orang Tabligh~Bismillah..sajak ini sengaja ditulis untuk kesinambungan kepada sajak seorg Hamba Allah yang saya tidak kenali,atas dasar kesukaan yang mendalam.Syabas untuk sajaknya.Siapapun "orang-orang Tabligh" ini,terimalah golongan ini dengan keterbukaan sebagai Mujahid yang tidak pernah meminta GAJI dan PUJI.Jihad kita,jihad mereka,arah tuju kita sama cuma cara yang membezakannya.Di Sisi Allah,kita tetap Hamba-Nya.Jangan angkuh,jangan sombong hanya kerana tidak dapat menerima cara mereka.Ambil kebaikan darinya.InsyaAllah,segalanya dalam ketentuan Allah.Jangan menghukum sesuatu golongan itu hanya kerana kesungguhan mereka.Dimana tempat kita.Mungkin jauh lebih hina dari apa yang kita pandang hina.Mereka bersusah payah,lelah dan bermujahadah,tidak sedikitpun mendatangkan kerugian kepada sesiapa pun yang memandang hina dan jijik terhadap mereka.Apa salahnya menerima sebagaimana hari ini Yahudi pun diterima caranya dalam kehidupan seharian kita.Sungguh,sedaih apabila golongan yg 'sedikit' ini sering dimomokkan dengan gelaran 'pelarian'.Mampukah kita bermujahadah seperti mereka? sanggupkah kita menerima 'tamparan' hebat dalam kehidupan seharian kita seperti mereka?

Jangan mendabik dada menuduh golongan ini tersasar dari landasan Sunnah.Pegangan mereka Al Quran,Hadith dan Sunnah.

Jangan mencebik,mengatakan mereka 'gila' tetapi itu sudah Janji-Nya,mencintai Allah dan Rasul-Nya..ujian akan datang seperti air sungai yang mengalir..tidak akan putus!

Setiap kita mengharapkan keredhaan Allah...

Jadi biarkan mereka dengan jihad Fisabillah..

adakah itu pun susah?????

Orang Tabligh..

selalu budak-budak panggil kambing..

sentiasa tersenyum walaupun bibirnya tak sumbing..

Ikram muslimin itu yg penting

sekalipun caci hina bagai tusukan si lembing...

mereka tabah dan rela terus membimbing.

Dari lorong ke pintu-pintu..

menebal muka menepis malu

demi kerja Nabi yg dipandang bagai debu..

InsyaAllah....di dunia terpisah..

Akhirat tetap bersatu.

seawal 500athun si isteri menunggu..

ketibaan pewiranya yang dirindu

muncul depan pintu..

Syurga Allah yang satu..

Aduh..tidakkah kita cemburu??

Hinalah..

cacilah..

kutuklah..

mereka tak tak pernah marah..

tetapi itulah penyemarak obor dakwah..

Jaminan di masyar..

bersama-sama Rasulullah.

InsyaAllah..

InsyaAllah...

Di dunia kaki berjalan tidak nampak berdarah..

sekalipun seluruh tubuh disimbah nanah..

dicucuk anak-anak panah..

semangat mereka tak akan lemah.

Kerana Iman Yakin pd kalimah..

dan janji-janji Allah....

Hidup mereka penuh mujahadah

dipuji tidak pernah megah

dihina tidak akan goyah.

Maymeng-15/10/10

syahirfikri said...

TUAN-TUAN YANG DIMULIAKAN ALLAH...TAUHID KITA HANYA SATU, MENGESAKAN ALLAH SWT...LEBIH BAIK KITA MERAIKAN DRPD MENYESATKAN....TUHAN KITA SAMA...ALLAH...SEMOGA ALLAH TERIMA TUAN-TUAN.

syahirfikri said...

Dalam Al Quran dan Hadis disebutkan khuruj fisabilillah. Jadi bila diterjemah secara harfiahnya jadilah keluar Jalan Allah.

Saya dengar bayan2 elders, orang2 lama dalam dakwah ada berpesan bahawa salah satu matlamat keluar ke jalan Allah ini adalah untuk melatih diri kita untuk meninggalkan benda2 yang kita sayang. Keluarga, harta dan kekuasaan adalah perkara yang kita sayang. Mahu tak mahu maut pasti akan menyebabkan kita meninggalkan perkara2 tersebut.

Orang2 tua di kampung selalu cakap ada dua petanda bila orang nak mati
Bila seseorang tu susah nak mati, selain dia sakit sangat nak mati, dia sebenarnya susah sangat nak melepaskan benda2 yg dia sayang. Susah sangat nak lepaskan harta, keluarga, kekuasaan dan segala yang dimiliki di dunia ni menyebabkan seseorang itu susah nak mati
Bila seseorang tu kematiannya cukup mudah, lembut dan menenangkan orang yang disekelilingnya. Bermakna orang tu dah bersedia dah untuk kembali mengadap Allah. Sudah bersedia dalam erti kata lain untuk meninggalkan harta, keluarga dan kekuasaan yang dia miliki di dunia ini.
Maka itu, keluar jalan Allah adalah latihan untuk kita menghadapi saat2 kematian dengan mudah dan tenang. Kerana keluar ke Jalan Allah menuntut kita meninggalkan sementara harta, keluarga dan keduniaan kita dibelakang.

Moga ALlah pilih kita semua unutk mati di jalan Allah, seperti mana sahabat rahum, tabiin dan orang2 terdahulu dari kita.

Al Fatihah buat rakan2 seusaha yang telah mendahului saya dan kita semua.



KELUAR DULU BARU TAHU...ulamak bagi tamsil ibarat air kopi,kita nampak macam jijik,kotor,hitam...bila dah rasa nak lagi....

syahirfikri said...

hina dunia hina sementara
hina akhirat hina selamanya

kaya dunia kaya sementara
kaya akhirat kaya selamanya

aman dunia aman sementara
aman akhirat aman selamanya

miskin dunia miskin sementara
miskin akhirat miskin selamanya

mulia dunia mulia sementara
mulia akhirat mulia selamanya

senang dunia senang sementara
senang akhirat senang selamanya

hidup dunia hidup sementara
hidup akhirat hidup selamanya

menang dunia menang sementara
menang akhirat menang selamanya

Erwin Mercy said...

tak habis2 dua jamaah gaduh n sentiasa pertahan ideologi masing2, aku sudah dalam tabligh, ada baik dan ada buruk, aku juga pengikut setia politik islam pas, ada baik dan ada buruk, satu ustaz yang aku tak perlu sebut namanya (jika mahu contact aku) sudah keluar bertahun2 bersama tabligh,dan keluar 3 ari, 7 ari, 40 ari, 4 bulan dan seterusnya, kini adalah orang kuat masyur dalam jamaah pas, kes lompat jamaah, tapi dalam pengikut jamaah pas juga sedang berlaku kocakan yang mereka tak memenuhi ruang-ruang masjid seperti pengikut setia pas dan sifu2 mereka, dah tentu takan menang, mari bersatu la, tabligh n pas tak sesat, yang sesat sesetengah pengikutnya yang taksub dan mengaji tak abis, aku berada dalam 2 jamaah, sampai skarang aku still ke sri petaling, tapi aku juga aktif dalam kuliah biasa di masjid dan kuliah politik islam, aku bertemu 2 sifu dari 2 jamaah ini, aku ambik ilmu, yg negatif aku tolak, yg positif aku ambik, tapi dari ulama2 n sifu pas tak bertemu lari yang menafikan tabligh, cuma dalam tabligh aku ketemu, tapi aku tak ambik pot, coz aku suka tabligh yang memenuhi saf2 masjid.

Erwin Mercy said...

sesiapa dari tabligh yang kata politik sendiri2 dan politik pemecah umat, Rasullulah saw selepas berdakwah secara terbuka dan menggunakan beberapa element politik pada permulaan juga telah berlaku perpecahan besar dikalangan kaum arab, antara ibu dan anak, antara suami isteri, antara adik dan abang, adakah rasullulah saw bersalah, ngaji dulu mendalam ngan sifu2 politik islam dari jamaah pas yang ada diantara mereka sudah keluar bertahun bersama tabligh, dan kepada jamaah pas dan pengikutnya, jangan asyik kuliah politik sahaja, itu yang punca saf2 5 waktu fardhu tiada sambutan di surau2 dan masjid, takkan menang islam, contoh yerbaik di kelantan, satu2 ulama masa kini yang memerintah dalam dunia, dan masjid2 sana dipenuhi setiap waktu, bukan sekadar bab ibadat, amal dan zikir, malah seluruh cara islam termasuk perjuangan politik diperjuang, al baqarah 208, dan aku respect tabligh yang terus memenuhi saf2 masjid, dimana mereka berada, kita belayar atas satu kapal, cuma kita berlainan department, tujuan hanya nak gerakan satu kapal ke satu matlamat, Rujuk tafsir dan terjeman hamka al maidah ayat16, Betul tablgih bergerak dan mengislamkan manusia di seluruh dunia, aku tahu semua itu, tapi ramai mana umat islam diseluruh dunia kata nabi, mereka seperti buih2 yang dipukul ombak, lihat india, pakistan dan bangla yang masih melarat dan mundur, serta orang2 islam yang dibunuh n ditindas, 3 negara pot kepada tabligh terbesar, saya tahu apa jawapan tabligh, tapi rujuk juga jawapan sifu2 dari jamaah politik,
jgn terus menyesatkan setiap jamaah samada pas ke, tablgih ke, atau lain2 tertentu, kita harus bersatu.. bersatu.

Erwin Mercy said...

aku tak bersolat sehinggalah umur 25 yang aku mendapat musibah dan petunjuk, orang2 dari jamaah pas seusia ku tackle aku asbab, aku ikut diorang, walaupun 10 tahun tabligh datang kepadaku sebelum itu, kini aku solat, ngaji dan terus berjuang, rakan yang sama rosak dgnku ku kini bertukar juga tapi bersama tabligh, walaupun bapanya sendiri semenjak kecil adalah kuat pas, hah, kami bergandingan kini, masuk dalam tabligh, keluar seperti tabligh, brapa hari ke, brapa bulan ke, tapi haram jika meninggalkan politik islam, apa saja hujah bayan tabligh dalam menepis politik, aku rujuk dengan sifu pas memang aku terpaksa tolak sesetengah ideologi tabligh, tapi aku tetap suka cara tabligh tertentu yang tade dalam pengikut2 pas, kita tak perlu pertikai lagi sesat ke tidak, pastu masing2 keluar hujah masing2, keluar hadis masing2, dah mual dibuatnya, dalam pas ada juga yang kurang ilmu kata tabligh ni tak betul dalam tabkgih pun sebegitu, sampai ada tabligh kata hamas, ikhwanul muslimin n pejuang2 parti islam di sana sesat, woihh.. wahai si tabligh yang berkata begini, kalau takdir kamu lahir di palestin, setiap hari ada peluru n roket datang, esok mak mati, esok bapak mati, esok anak kamu pula terputus kepala, adakah kamu akan ikut jamaah tabligh keluar dgn caranya, kamu duduk dan lahir di malaysia bolehlah cakap.... tapi jgn ingat aku anti tabligh, aku sudah bersama tabligh dan aku suka, hanya sesiapa yang aku tak suka memang aku bedal terus, asyik2 nak bergaduh dan pertahan jamaah masing2, beeeerrrrsatuuu, masuk 2 jamaah, masuk keseluruhan islam, baru tau, aku sudah bersama ustaz yg keluar bertabligh 4 bulan, dan kini orang kuat pas, ustaz tu tak keluar tabligh, tapi die ambik keseluruhan islam,

Erwin Mercy said...

kata2 akhir, pengikut2 pas, jgn mengaji kuliah politik sahaja, penuhi saf2 di masjid setiap waktu, kalau tak jgn harap parti islam menang, ikut cara jamaah tabligh memenuhi masjid. malahan sifu2 dalam pas juga menegur perkara ini kpd jamaahnya,

wahai orang2 tabligh, jgn tutup politik, disembelih dan dilanyak pengikut terawal Nabi saw sehingga baginda mengambil keputusan menggunakan poltik raja najashi dan menghantar rombongan hijrah disana untuk menyelamatkan iman2 dan dakwah yang berterusan, sehingga ke hijrah terbesar dan penubuhan negara islam madinah, dan para sahabat memerintah di seluruh pelusuk dunia, dan bertukar zaman kepada ulama2 imam besar dan zaman salahuddin ayubi yang terjun ke dalam politik total, amal, zikir, ibadat wajib seiring dengan politik dan siasah yang dibuat Tn, guru Nik aziz..
kenapa tabligh tidak dikacau oleh yahudi dan barat, kerana mereka tahu tabligh tidak akan bagi ancaman kepada mereka dan tabligh tidak akan mensyumulkan islam total di muka bumi selagi tidak masuk dalam politik islam.

Apabila satu arab badwi berjumpa nabi dan bertanya, apakah yang kamu hendak sampaikan sebenarnya,
Nabi berkata " Kalimah Lailahailallah Muhammad' sulullah"
dan badwi tiu pun berkata " atau faham benar kalimah itu secara mendalam kerana, jika itu yang kamu hendak sampaikan, maka kamu akan ditentang oleh keluargamu, kawanmu dahulu, dan masyarakat arab, kerana kalimah itu bukan hanya untuk mengajar solat dan kebaikan, tetapi ia harus mengesakan diri kepada Allah dalam, ekonomi, keluarga, politik yang akan menyebabkan pembesar dan kaum mu tidak suka'

Erwin Mercy said...

mengaji cam saya di dalam 2 jamaah, terus mendalami islam,
dan mari beeerrrsatuuu.....akulah tabligh dan akulah pas dan apa jua jamaah selagi mana tidak sesat dan mengikut al-quran n hadis.

anas said...
This comment has been removed by the author.
anas said...

Salam ..maser ana kecik2 dulu..ketika 2 ana tinggal di kelantan..biler p masjid Muhammadi Kota Bharu,kalau ternampak org yg pakai jubah,dalam Hati Berkata'Macamaner Nak Jadi Org Macam ni".

(Maser kecik2)..maser bulan puasa, kat Masjid Pantai Sri Tujuh Tumpat.Ader Jemaah..maser 2 keluarga Ana Beniaga Klaper..Tgh duk carik klapa..masuk waktu berbuker..ana Adik bradik bukak Puase bersama jemaah..Maser 2 tak kenal yg jemaah ni adalah jemaah tabligh..dalam fikiran"Diorang ni org yg Baik'.

entah macamaner..Biler dah besar..
Ana Jatuh cinter ngan Tabligh..

dpt pakai jubah..biarpun background bkn kalangan Ustaz2..Blajar dari kecik sampai besar bab2 macamner nak majukan Dunia..
,
Ana Dah p india Bangla 4 bulan..
tapi masih x begitu Aktif Dalam Jemaah Tabligh..

tapi sangat Suker ngan Gaya Hidup Tabligh..

Entahlah...kalau seseorg 2 dah sebati ngan Jemaah Tabligh,memang Susah Nak Tinggalkan Jemaah Tabligh..Aktif ker tak Aktif..Hati tetap setia ngan Segala aper sahaja Amalan mahupun cara hidup jemaah Tabligh..

Bab Politik..ANa tidak ader pengetuan ttg Politik Islam...Ayah Ana Org Kuat PAS..ANa Akan Berada Dlm Jemaah pas..kerna setahu Ana, ini sahaja antara parti Politik yg ader kat Malaysia yg Mahukan Islam.

Sama2 Kiter Majukan Agama Islam..
org2 Kafir dah mula Tunjuk Taring mereka..
Kiter org Islam Dah Ader kekuatan..cumer kiter org Islam perlu korban lagi dan lagi.. untuk Agama..

Burhanudin said...

di Palestin, tempat2 yang kena bom, rumah di bom, adalah kawasan2 atau kampung yang tidak hidup amalan agama, masjid kosong, masyarakat telah tinggalkan amalan agama. Syukur kita di Malaysia, tapi di tempat lain pun syukur juga. Kita akan hidup aman bila mana kita bawa kehidupan agama dalam diri kita. Walaupun kita di kutub ais, padang pasir atau tempat2 yang bukan seperti Malaysia.

ZARA said...
This comment has been removed by the author.
ABUDZAR said...

nak tau sesat ke tak sesat ke simple aje...bila dengar azan, buat dono je....

ABUDZAR said...

nak tau sesat ke tak sesat ke simple aje...bila dengar azan dia buat tak tau je....tak payah nak tulis berjela...nafsu je tu...

yajam7 said...

Kena tahu maksud tabligh itu sendiri dan makna sesat. Ibarat kita memandu kereta, stering ditangan anda dan jika tidak tahu jalan dan salah ikut peta- maka sesatlah...saya mengaku saya ahli tabligh... fadhilat amal mengatakan... sesiapa yang mendakwah kerana menunjuk-nunjuk: neraka jawabnya... oleh itu saya nasihatkah Farid: join dahulu tabligh kerana Allah... yang pentingnya kita semua berhak menyuruh berbuat baik dan mencegah kemunkaran

MASYUK said...
This comment has been removed by the author.
Kita Umat Nabi s.a.w said...

Salam.. Tabligh bukan persatuan, bukan satu badan, bukan kelab dan sebagainya. Kerja tabligh ni adalah tanggungjawab semua orang.. Jika Tabligh Sesat, PAS pun sesat, selagi kamu tak kenal siapa guru Nik Aziz, jangan kata tabligh sesat. Kalau tabligh sesat, PAS pun sesat.
Sebab, Nik Aziz dulu menuntut Mualim di INDIA, berguru dengan Ulama' Tabligh di INDIA. So, macam mana boleh kata tabligh sesat??! Fikirkan elok-elos siapa yang sesat. Nabi s.a.w bagitau dalam satu hadith yang mana mafhumnya lebih kurang: APABILA UMATKU CACI MENCACI, MAKA AKAN DIANGKAT KEBERKATAN WAHYU, so kita lihat dalam akhbar. Utusan kutuk PEMBANGKANG, Harakah pula kutuk KERAJAAN. Kata umat Islam bersaudara? Bukankah bersaudara kena BERSANGKA BAIK?! Haram bagi sesuatu kaum untuk MENGKAFIRKAN sesuatu kaum yang lain!! Kat sini bukan pasal aku orang UMNO atau orang PAS, tapi kita semua umat NABI s.a.w.

mamat70 said...

tabligh ni bukan kumpulan,persatuan, kelab, parti atau NGO..usaha nabi ni sebenarnye takde name pun, tabligh tu kerje setiap orang yg ade kalimah termasuklah sye dan tuan2..tak boleh di samakan dgn parti politik PAS sbb usaha tabligh ni usaha sedunia..Usaha ni muncul bila maulana ilyas bermimpi Rasulullah s.a.w. dalam keadaan luka2. Bila ditanye nabi menjawab "umat aku yang menyebabkan aku begini." Jadi dah jadi tgjwb kite untuk bantu nabi amar makruf nahi mungkar, tapi dengan cara nabi lah tuan2,carenye rumah ke rumah, lorong ke lorong. Hanya amalan sunnah sahaje yg Allah terima. Dakwah cari sendiri Allah tak bagi nusrah. Lagipun dah ramai dah org2 tabligh ni mimpi nabi. Nabi pun pernah bersabda mafhumnya "islam akan muncul di timur." ini hadith ramalan tuan2, nabi juga pernah bersabda mafhumnya "islam dimulakan dengan dangang dan akhirnya pun dengan dagang." Kita ni umat terbaik sbb usaha mulia ni lah tuan2 dimana umat2 terdahulu tak dpt buat keje nabi ni tp zaman akhir ni Allah bagi peluang pada kita..insyallah tuan2 cube lah keluar 3 hari, 40 hari, 4 bulan..

cahsiji@Blog said...

yang lagi mau jual kebun sengon mau bagi info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon bagi yang suka bertani

~ShErA~ said...

asal tabligh dari jamaah al abu maududi di india berdakwah campur jihad dan politik, tetapi british telah menentang jemaah asal ini sehingga berjaya menjatuhkannya, muncul satu jamaah di bawah maulana as salam yang dibentul oleh orientalis, jamaah baru ini di dalam kitab arab maulana as salam menetapkan 3 perkara, pertama : jangan belajar banyak "selain dari klua tabligh", jangan campur politik, dan jangan cegah munkar, ketiga element ini dilihat skarang ini apabila karkun tidak ada di kuliah2 umumdan ramai yg buta sirah nabawiyah, karkun totally tolak politik kerana buta terhadap sirah Rasullulah saw dan ia menjadi fahaman sekular yang tak disedari, karkun hanya berada dalam dunianya tanpa bersama jamaah lain, dan seramai mana karkun bertebaran diseluruh dunia, semakin besar, mereka seperti buih2 dilautan yang dipukul ombak dan dipermainkan oleh orientalis, bangladesh, india dan pakistan sendiri tempat utama tabligh tetapi mengalami kemunduran dan masih tidak dapat menaikkan islam, mahupun islam tertekan disana, kemiskinan, dan kuasa dikuasai oleh org yg tidak berhak, inilah agendi selepas sheikh al abu maududi dijatuhkan oleh british dan orientalis membentuk jamaah baru yang memisahkan politik, jihad dari dakwah, sedangkan itulah yang tertulis, al baqarah 208, 'masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan,'... bukan ambik sedikit dan sedikit ditolak atas ideologi tuan sendiri, bertapa hilangnya ilmu dan jahil walaupun sunnah kelihatan hebat pada badan dan pakaian, itu bagus, tetapi sunnah terbesar nabi dalam berdakwah ke seluruh pelusuk dunia hingga ke nusantara adalah dgn membentuk jalan politik dan kekuasan, jika tidak, tidak akan sampai islam ke nusantara mahupun china dan kerajaan rom dan parsi yang menghalang melalui kekuasaan,

~ShErA~ said...

selagi mana tabligh tidak berada di kuliah2 umum, di forum islam, di perjuangan politik islam, di seluruh cara hidup islam dan seluruh sunah nabi sehingga perjuangan kenegaraan, selagi itulah terus tetap tidak kemana, sudah ada yang keluar 4 bulan, tetapi kini berada dalam arena perjuangan islam dan jamaah yang terbuka, kerana merasa tidak cukup dan selepas mempelajari sirah secara mendalam, banyak yang tidak kene dengan jamaah tabligh, tabligh betul, tetapi ego dgn ideologi yang tak diketahui dari mana datang dan apa hala tuju, tak perlu klua 3, 40 ari, dan 4 bulan, hari2 adalah klua bagi setiap jamaah lain, tetapi tabligh tak pernah nak tahu sebab ia berada dalam dunianya... bagus bertabligh, tetapi jika tolak politik itulah kehancuran terbesar, saya tahu jawapan2 akan diberi oleh karkun, semuanya tidak boleh diterima apabila kita mendalami sirah nabawiyah....

~ShErA~ said...

sesiapa yang berkata nabi tidak melakukan politik, istiharkan kepada diri tuan, agar belajar kembali sirah nabawiyah di luar sana, betapa jahilnya umat islam, dari dakwah peringkat pertama sehingga terbentuk kerajaan madinah dan menebar ke rom dan parsi dan ke seluruh dunia, nabi2, para sahabat, ulamak besar, salahudin aubi, dan seluruh nama2 bear yang tersohor di dalam islam dari dulu hingga kini, semua terjun sebulat-bulatnya kedalam jihad politik

abdul said...

bUKAN POLITIK MENGUNDI DA.!!!

POLITIK CARA NABI SAW LAH

BUKAN DEMOKRASI (DEMO NAK KERUSI)

BUKAN IKUT MAJORITI!

abdul said...

politik nabi saw bukan politik kuasa tapi politik nak bawa semua orang ke syurga

bukan politik mengundi
bukan politik majoriti
bukan bukan bukan.
politikl islam ialah bawa ke pada allah.
bukan bawa ke pada negara
bawa kepada kuasa.................

abdul said...

sesat ialah tak ikut sunnah nabi saw.
bila azan, buat de je.
itu tanda sesat.
sesat dari sunnah
sesat dari cara nabi saw
sesat ikut nafsu
sesat tanpa ilmu
sesat tak tahu tanggungjawab dakwah

mamat70 said...

al maududi tu pengasas parti politik dekat pakistan,namenye jammat e-islami..jammah tabligh ni dari india diasaskan oleh ulamak muktabar iaitu maulana ilyas, dan ianya bukan politik..nik aziz pun pernah keluar 40 hari cik syera..kalau awak sokong PAS, maksudnye awak pun sesat la jgk sbb nik aziz pernah bertabligh mase muda2..tabligh ni sedunia dah seluruh alam, dengan perantaraan mujahadah dan tertib para anbiya a.s, kami buat usaha iman untuk menarik hidayat Allah sebagaimana yang pernah dilakukan oleh nabi saw dan para sahabat dahulu..awak tengok mcm batil pada zahirnya, tetapi sudah beratus2 ribu orang bukan islam telah masuk islam dengan perantaraan usaha mirip para anbiya a.s serta sahabat..awak tengok mcm main2, tpi usaha ni sangat sangat sangat serius sbb pengorbanan jamaah sgt besar seperti yg cik shera tahu tinggal anak bini dan sebagainya..siapa yang suka meninggakan anak bini..sebab tulah ulamak tetapkan bagi umat akhir zaman utk mujahadah seminmum yang mungkin..kalau nak ikutkan quran dan hadith kami perlu tinggakan segala cinta dunia walaupun nyawa kami..dan kami sebenarnya mengundi seperti biasa walaupun kami tidak suka politik2 nih..ini kerana, politik ni sama sahaja seperti assabiyah zaman jahiliah dimana semangat dalam kumpulan..contohnye UMNO kutok PAS, PAS kutok UMNO balik, ini bukan cara islam yg diajar oleh nabi kita..saya yakin dengan usaha ini sebenarnya dpt mencantas politik assabiyah yg menular di negara kita nih..sbb tu doa2 kita tak kabul..lebih2 lagi politik ini adalah acuan drpda negara barat mengikut pandangan ahli2 politik di sana..dan politik sebenar kita adalah rahmat atau bala Allah, neraka atau syurga Allah..dan sebenarnye kami ni ibarat anai2 yang makan pokok sedikit demi sedikit lama2 runtuh lah pokok tu..di sini anda perlu fikir di luar kotak, bukan pada pandangan peribadi sahaja..saya harap Allah kekalkan hidayah pada diri saya dan seluruh umat Muhammad saw..

Isa Rahman said...

aku pernah ke nizamuddin india pada tahun 1990.di sana aku telah berjumpa dengan beberapa maulana yang sezaman maulana Illyas.

subahanalahh, apa-apa yang musykill mengenai tabligh telah terjawab dalam bayan-bayan maulana. soalah-olah mereka nampak apa yang bermain dalam pemikiran aku.antaranya soalan aku ialah:-

1.siapa pengasas usaha tabligh.
jawapan melalui petikan bayan maulana = "tabligh di asaskan oleh rasulullah s.a.w bersama para sahabat.jemaah para sahabat telah dibentuk dan keluar keseluruh dunia untuk menyebarkan agama islam.melalui usaha dakwah, tabligh,mujahadah yang mereka lakukan hidayat telah tersebar keseluruh alam,dan kini usaha yang sama telah dihidupkan semula oleh maulana illyas pada akhir zaman". bermula dari 1920an sehingga sekarang tidak putus-putus jemaah-jemaah dari seluruh dunia telah datang ke nizamuddin india untuk belajar membuat kerja-kerja dakwah dan tabligh mengikuti cara rasulullah s.a.w.semoga roh maulana illyas dicucuri rahmat oleh Allah taala.amin.....

soalan ku yg kedua:-
2.adakah usaha dakwah tabligh ini memerlukan tajaan mana-mana pihak tertentu?
petikan bayan maulana, "usaha dakwah tabligh ini telah bergerak ke seluruh dunia dengan kudrat Allah dan tidak memerlukan tajaan mana-mana pihak ,sesungguhnya Allah taala sentiasa bersama-sama dan membantu hamba-hambanya yang ikhlas".

3.Apakah bezanya usaha yang haq dan dengan usaha yang batil?
petikan bayan maulana, " usaha yang haq ialah usaha yang membawa manusia kepada yakin Allah, dan inilah yang telah dilakukan oleh para Rasul dan para nabi.
manakala usaha yang batil pula ialah usaha membawa manusia kepada yakin mahluk,kebesaran dunia,pangkat,harta dan darjat".

jadi terjawablah soalan tabligh sesat ke tidak jawapannya ialah "TABLIGH tidak sesat kerana inilah satu-satunya usaha yang pernah dijalankan oleh para rasul,para nabi dan jalan yang membawa manusia supaya dekat kepada Allah".

not a prince said...

:) semoga ALLAH Taala bagi hidayah untuk saya dan tuan untuk taat perintah Allah S.W.T ikut Sunnah Nabi S.A.W

[b]Mimpi Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais bertemu Rasulullah S.A.W[/b]

Satu jemaah di dalam perjalanan khuruj ke United Kingdom, pesawat berhenti (sementara) di lapangan terbang Moscow, Rusia. Seorang daripada kami diputuskan untuk melaungkan azan dan seorang lagi menjadi imam setelah kami bermesyuarat. Selepas menyempurnakan solat, kami melihat Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais turut bersama-sama kami di dalam solat itu.

Sheikh telah meletakkan tangannya di bahu kami dan berkata, "Antum min Jama'atid Da'wah?" (Adakah anda semua daripada jemaah da'wah?') Kami menjawab, "Alhamdulillah, kami sedang berada di jalan Allah, dan kami berhenti di sini buat sementara waktu (transit ke UK)."

Sheikh senyum kepada kami dan berdoa dan berkata; "Di dalam dunia ini yang penuh dengan kemungkaran, tiada jemaah yang dilihat membawa kebaikan seperti kamu semua lakukan."

Allah Swt telah memberi Sheikh kecintaan kepada kami, sehingga beliau telah memberi kad nama beliau kepada kami dan berkata, "Bila-bila sahaja kamu datang ke Mekah untuk Haji, umrah atau apa sahaja, temuilah saya."

Selepas beberapa lama daripada peristiwa itu, beberapa orang daripada jemaah itu pergi ke Mekah. Mereka hendak berjumpa dengan Sheikh tetapi pengawal keselamatan telah menghalang mereka. Namun, selepas menunjukkan kad yang diberi oleh Sheikh, mereka membenarkan jemaah itu berjumpa dengan Sheikh.

Sheikh Abdur Rahman as Sudais memeluk mereka dan mengalu-alukan ketibaan jemaah itu, dan memperkenalkan jemaah dengan ulama-ulama besar di sana dan berkata, "Kami adalah Imam-Imam bagi dunia ini dan mereka (jemaah itu) adalah Imam kami, kami pernah bersolat di belakang mereka."

Pada suatu malam, Sheikh Abdur Rahman Sudais, Imam Masjidil Haram melihat Rasulullah s.a.w di dalam mimpinya. Di dalam mimpinya itu, satu jenazah sedang diangkat dan Rasulullah s.a.w sedang menunggu jenazah itu. Sheikh Sudais bertanya jenazah siapakah itu, dan Rasulullah s.a.w berkata kepadanya bahawa jenazah itu adalah jenazah Umar Palampuri daripada al-Hind (benua India).

Selepas bangkit daripada tidurnya, Sheikh Sudais mencari-cari siapakah Umar Palampuri dan mendapat tahu bahawa Umar Palampuri adalah seorang Maulana besar di dalam Jemaah Tabligh dan baru sahaja meninggal dunia. Kemudian, beliau menulis satu surat takziah kepada anak Maulana Umar Palampuri, Maulana Yunus, di mana beliau telah meriwayatkan mimpi beliau itu.

Maulana Yunus Palampuri kemudiannya telah membaca surat daripada Sheikh Sudais kepada saudara-saudara Arab yang berada di perhimpunan di Nizamuddin, Delhi. Salah seorang daripada saudara Arab yang hadir di perhimpunan itu meriwayatkan kisah ini kepada bapa saya, dan daripada saya kini telah sampai kepada kamu sekalian.


Sheikh Abdur Rahman as Sudais menziarahi Masjid Madni markaz tabligh di Karachi, Pakistan pada 18.7.2010.
video..di youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Tp3dTAYb5x0&feature=player_embedded

Rakan-rakan seusaha di fb dalam perbincangan karguzari ini, ada memberi karguzari bahawa Syeikh As-Sudais pernah menghadiri Ijtima Tonggi dan pernah khuruj 40 hari ke Afrika.

not a prince said...

:) semoga ALLAH Taala bagi hidayah untuk saya dan tuan untuk taat perintah Allah S.W.T ikut Sunnah Nabi S.A.W

[b]Mimpi Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais bertemu Rasulullah S.A.W[/b]

Satu jemaah di dalam perjalanan khuruj ke United Kingdom, pesawat berhenti (sementara) di lapangan terbang Moscow, Rusia. Seorang daripada kami diputuskan untuk melaungkan azan dan seorang lagi menjadi imam setelah kami bermesyuarat. Selepas menyempurnakan solat, kami melihat Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais turut bersama-sama kami di dalam solat itu.

Sheikh telah meletakkan tangannya di bahu kami dan berkata, "Antum min Jama'atid Da'wah?" (Adakah anda semua daripada jemaah da'wah?') Kami menjawab, "Alhamdulillah, kami sedang berada di jalan Allah, dan kami berhenti di sini buat sementara waktu (transit ke UK)."

Sheikh senyum kepada kami dan berdoa dan berkata; "Di dalam dunia ini yang penuh dengan kemungkaran, tiada jemaah yang dilihat membawa kebaikan seperti kamu semua lakukan."

Allah Swt telah memberi Sheikh kecintaan kepada kami, sehingga beliau telah memberi kad nama beliau kepada kami dan berkata, "Bila-bila sahaja kamu datang ke Mekah untuk Haji, umrah atau apa sahaja, temuilah saya."

Selepas beberapa lama daripada peristiwa itu, beberapa orang daripada jemaah itu pergi ke Mekah. Mereka hendak berjumpa dengan Sheikh tetapi pengawal keselamatan telah menghalang mereka. Namun, selepas menunjukkan kad yang diberi oleh Sheikh, mereka membenarkan jemaah itu berjumpa dengan Sheikh.

Sheikh Abdur Rahman as Sudais memeluk mereka dan mengalu-alukan ketibaan jemaah itu, dan memperkenalkan jemaah dengan ulama-ulama besar di sana dan berkata, "Kami adalah Imam-Imam bagi dunia ini dan mereka (jemaah itu) adalah Imam kami, kami pernah bersolat di belakang mereka."

Pada suatu malam, Sheikh Abdur Rahman Sudais, Imam Masjidil Haram melihat Rasulullah s.a.w di dalam mimpinya. Di dalam mimpinya itu, satu jenazah sedang diangkat dan Rasulullah s.a.w sedang menunggu jenazah itu. Sheikh Sudais bertanya jenazah siapakah itu, dan Rasulullah s.a.w berkata kepadanya bahawa jenazah itu adalah jenazah Umar Palampuri daripada al-Hind (benua India).

Selepas bangkit daripada tidurnya, Sheikh Sudais mencari-cari siapakah Umar Palampuri dan mendapat tahu bahawa Umar Palampuri adalah seorang Maulana besar di dalam Jemaah Tabligh dan baru sahaja meninggal dunia. Kemudian, beliau menulis satu surat takziah kepada anak Maulana Umar Palampuri, Maulana Yunus, di mana beliau telah meriwayatkan mimpi beliau itu.

Maulana Yunus Palampuri kemudiannya telah membaca surat daripada Sheikh Sudais kepada saudara-saudara Arab yang berada di perhimpunan di Nizamuddin, Delhi. Salah seorang daripada saudara Arab yang hadir di perhimpunan itu meriwayatkan kisah ini kepada bapa saya, dan daripada saya kini telah sampai kepada kamu sekalian.


Sheikh Abdur Rahman as Sudais menziarahi Masjid Madni markaz tabligh di Karachi, Pakistan pada 18.7.2010.
video..di youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Tp3dTAYb5x0&feature=player_embedded

Rakan-rakan seusaha di fb dalam perbincangan karguzari ini, ada memberi karguzari bahawa Syeikh As-Sudais pernah menghadiri Ijtima Tonggi dan pernah khuruj 40 hari ke Afrika.

JUNDULLAH said...

salam,

pandangan yg pro dan kontra kalau di layan tak ada penghujungnya.

saya tertarik untuk membahagikan antara kebaikan dan kebatilan jemaah tabligh berdasarkan posting2 drp karkun di sini dan fakta sejarah.

JT adalah BAIK bila ia menyeru org islam untuk hadir ke masjid bersolat jemaah TAPI IA JADI TAK BAIK BILA HANYA MENGKHUSUSKAN cuma mendengar bayan dan taklim JT sahaja dengan menjauhkan diri drp majlis ilmu berkitab di masjid/surau.

JT adalah baik bila berjaya mendidik org islam yg dahulunya lalai,kembali mengamalkan ajaran islam Tapi ia menjadi FITNAH bila hanya mementingkan fadhilat tapi melupakan ILMU FARDHU AIN amal Ibadah yg merupakan kekuatan kpd amal tersebut.

JT adalah baik bila berusaha menghidupkan sunnah nabi dan menjalani kehidupan secara ZUHUD TAPI ia menjadi TIDAK BAIK bila mengatakan Nabi tidak berpolitik menegakkan negara Islam.

Nota: di antara fahaman karkun tabligh ialah politik sekarang adalah acuan yahudi sedangkan nabi berpolitik menghidupkan amalan masjid dan mengeluarkan jemaah ke pelusuk dunia untuk berdakwah.

Ok, saya nak tanya para karkun sekelian,KENAPA ALLAH PERINTAH NABI BERHIJRAH KE MADINAH? KENAPA ALLAH TAK SURUH NABI TEGAK NEGARA ISLAM KAT MEKAH AJE? KAN KAT MEKAH ADA KAABAH? FADHILAT AMAL LAGI BESAR.

SEBABNYA IALAH DI MEKAH SUDAH ADA KERAJAAN MUSYRIKIN YG PM NYA ABU JAHAL.KALAU NAK TUBUH KERAJAAN JUGA KENA TUMBANGKAN KERAJAAN YG ADA SEDANGKAN KETIKA ITU UMAT ISLAM TAK SAMPAI 50 ORG PUN.

SO NAK RINGKAS CERITA BILA DI PERINTAH HIJRAH KE MADINAH PADA MASA TU TAK ADA KERAJAAN LAGI MAKA BILA NABI SAMPAI OUTOMATIK MASYARAKAT MADINAH LANTIK NABI JADI PRESIDEN NEGARA ISLAM PERTAMA TANPA PERLU PILIHANRAYA SEBAB SOKONGAN SEBULAT SUARA.

SEMENTARA DI ZAMAN SEKARANG CORAKNYA BERBEZA IAITU NEGARA ISLAM TELAH DIJAJAH OLEH KAFIR YAHUDI SEBELUM DI MERDEKAKAN SELEPAS ITU TAPI DGN SYARAT TAK BOLEH LAKSANA HUKUM AL QURAN.

LALU DI LANTIKLAH PARA PEMIMPIN YG MENJADI ANAK DIDIK MEREKA UNTUK MENERUSKAN DASAR2 MEREKA YG JAHAT ITU.

MAKNANYA UNTUK MENJATUHKAN PEMIMPIN YG SEDIA ADA SEKARANG INI PERLU KEPADA SISTEM PILIHANRAYA BARU BOLEH MENUKARKAN KERAJAAN.

Sedangkan zaman nabi tak perlu tukar kerajaan sebab nabi datang ke negara yg tak ada kerajaan(Madinah) sebaliknya zaman kita ini tak ada satu negarapun yg tidak ada kerajaan.

Tugas kita sekarang ialah menjatuh@menukarkan kerajaan zalim tersebut dahulu baru kita boleh ganti dgn kerajaan yg menegakkan hukum islam sebagaimana zaman nabi dahulu.Nak tukar dgn berperang ,banyak mudharatnya maka pilihanrayalah jalan yg lebih selamat.

Kata kuncinya ialah menjatuh@menukar.Zaman nabi tidak ada istilah menjatuh@menukar kerajaan.ITULAH BEZANYA.

mamat70 said...

kalau kita kata golongan tertentu sesat sedangkan tidak, maka tuduhan itu sebenarnya kepada penuduh tadi..

Kurniaan Ilahi said...

astagfirullah... semoga Allah jauhkan kita dari perdebatan yang sia-sia..

jawapannya mudah sj..

tgk diri awk tgk amalan awk.. adakah lebih baik daripada org yg awk kata sesat?

jwpnny hnya awk yg tahu..

kalau rasa x boleh nk jd seperti mereka jgn kata mereka sesat..

perbaiki diri.. perbaiki diri..perbaiki diri.. dan ajaklah orang lain..

benarlah hadis..yg mafhumnya.. kalau kita tutup keaiban org Allah akan tutp keaiban kita didunia dan akhirat..

sahabatku..jgn buka pekung didada..tutuplah keaiban diri..

astagfirullahalauzim semoga Allah ampuni dosa sy.

Omar Daud said...

Saya pernah tinggal lama di sebuah negara islam yg menang kerana politik..masyallah masjid2nya masih macam dulu, penuh cuma hari jumaat sahaja..tak lama lepastu jatuh balik, saya pernah tinggal negara islam memerintah kerana kebencian/revolusi, tapi perangai rakyatnya sama sahaja, berebut2 harta,berebut2 nak jadi ketua..lepastu bergaduh sesama sendiri..akhirnya yg disalahkan YAHUDI/NASRANI/ZIONIST...Tak pernah orng2 islam MENCERMINKAN DIRI mereka..Pada saya di dunia ini hanya 2 golongan sahaja yg ada JAHAT dan BAIK, Ada orng ISLAM ,yahudi,nasrani,athies,budhis,moderate,YG BAIK...ada YG JAHAT...Cuma yg memebezakan ialah amalan iman dan amal utk mendapakan keredhaan ALLAH Semata-mata.